LÅNGTEST Yamaha Sidewinder X-TX LE 146
Yamaha har senaste åren gått på långa modeller och där de kortare crossovermodellerna haft en längd av 141 tum. Numera har man gått upp ett par tum för at möta konkurrenterna i samma klass, nämligen 146 tum.
Yamaha har under många år haft kraftfulla motorer som på ren motorstyrka poppar upp maskinen ur snön. För ett par år sedan hade vi en Sidewinder X-TX 141 på långtest och den var bra på många sätt, men då den poppade upp så reste den fronten lite väl mycket i olika situationer. Det som gör denna modell så pass intressant att köras som långtest, är just att längden ger modellen karaktär att både resa sig och köras på bakrullen men samtidigt poppa upp fronten lagom för att kontrollera den vid sidehillning eller kliva runt i en sväng i branten.
Motorn är inget man behöver framhäva då man redan från början vet att den har musklerna som behövs. Här är det kombinationen av drivbandet och motor som fixar greppet mot underlaget.
Boggin är deras nya VERSATTAK som är okopplad och tillsammans med ett drivband från Camso ger ett avvägt grepp mot motorns prestanda. Runtom sitter det Fox QS3 dämpare som ser till att du enkelt skall få rätt komfort i tre olika steg. Lite lyx får man genom det eluppvärmda sätet.
|