Yamaha SRViper B-TX LE 153 TEST
Här har vi en snöskoter som helt enkelt förtjänar mer uppmärksamhet! Visst saknar den turbo men den har allt annat som syskonen på Yamaha nämligen Sidewinder har.
Detta betyder att SRViper har fått de nya kåporna som är superenkla att ta av och på. Nya reglagen på styret också vilket höjer helhetskänslan flera steg.
Körning
Den direktinsprutade 1049 cc-motorn startar enkelt efter ett vred på nyckeln med ett härligt dovt ljud. Motorn är rapp och tillsammans med chassit är den superkul i snön! Motorn saknar som man kan förstå lite kraft jämfört med Sidewindermodellerna som har Turbo i djupare snö, men bara man tänker på det och har tummen mer i styret gör det inte så mycket faktiskt. Kraften är det inget fel på utan tvärt om. 135 hästar är inte dåligt alls. Snabb motorrespons gör helhetskänslan än bättre men det bästa är nog hur lätt det är att dosera farten genom tummen.
Den är lyhörd och mycket stabil i djupsnön och inlärningskurvan är kort innan man känner att man har koll på Yamahan´s beteende. Långa burksvängar eller snabba snäva är inga problem. Den är sjukt kul att köra även om fotholkarna samlar lite väl mycket snö när man kör i djupare snö. Fotstegen är typiskt bra utan att sticka ut. Bra fäste är det viktigaste och det har den.
Numera ser vi också nödstoppslina på SRViper och detta gillar jag skarpt! Tycker alla tillverkare ska ha det på sina skotrar helt enkelt.
|