”Motbalanserad” primärvariator
I alla, och speciellt i stora parallell twin motorer, genereras ”upp och ner” vibrationer i samband med förbränningstakterna. När BRP utvecklade den senaste 850-motorn genererade dessa ytterligare 50 cm3 och +10 Hk ovälkomna men naturliga ökningar av dessa vibrationer. Samtidigt som man jagar vikt för att få skotern så lätt som möjligt får man resultatet att vibrationerna lättare sprider sig i maskinen. Dessa vibrationer försöker konstruktörerna att eliminera så mycket som möjligt med olika åtgärder eftersom motorns vibrationer fortplantar sig till hela chassit. De som är mest irriterande och kännbara är vibrationerna i styret och i fotstegen. Man vill ju helst inte få ”sockerdricka”, vita fingrar och en kittlande känsla i fötterna när man åker skoter.
En enkel och billig åtgärd är att använda mjuka motorkuddar, men de medför i regel en alltför stor motorrörelse under variatorernas upp- och nerväxlingar vilket ruinerar variatorinställningen som skapar remproblem och försämrad prestanda.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|