Navigera dig fram här   Lördagen den 7:e december 2019
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14773  
  Antal nyheter: 5470  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5133 st  
  Igår: 7206 st  
  Denna månad:
63993 st
 
  Föreg. månad:
261664 st
 
  Totalt: 72456010 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Cadencealida
2. ruogu1234
3. Bale
4. scom851
5. SMC850
6. sellcigarette
7. Cleo
8. Igielka
9. sara19
10. LondaGloss
 
 
Här är du: I tidningen: 2019, nr 6
 

 
 
Välj nummer:

NR 6-2019
Foto: Hans Wärdell

Vem är bäst?! Vi ställer Alpha One Hardcore mot Boondocker RE 3900, 850 RMK Khaos, Summit X Expert, Sidewinder M-TX och bara en vinner! Rätt så intressant utslag blir det. Sedan har vi ett utöver det ett maxat testnummer plus mer eller mindre smakfulla julklappstips.
Läs även om hur Polaris ambassadören Isak Sundström tycker livet bakom styret är.
Våra långtestare presenteras i detta nummer plus råd inför hjälmköp, Brps nya växellåda som sitter på nya Commander och Expedition. Nu är vintern här!

[ REPORTAGE ]
[1] Intressanta prylar!
Här väljer redaktionen saker som vi inte kan sluta vilja ha. Nyheter och lite mindre nya men heta saker för mer eller mindre kalla dagar helt enkelt. Allt från bilar till snöskoterutrustning och annat som kanske bara är fina.
[2] Råd inför hjälmköp till julen
Under åren som gått sedan hjälmtvånget infördes 1 januari 2016 så har polisen blivit mer och mer aktiva att kontrollera att man har rätt hjälm på sig, samt att den även har rätt märkning enligt de krav vi har här i EU. Här kommer en liten blandning av köptips samt vad som gäller. Att köpa hjälm kanske man inte gör så ofta, fastän man borde byta den med jämna mellanrum. Det finns många hjälmar att välja på med alltifrån integralhjälmar, crosshjälmar, till hjälmar med visir och de som har eluppvärmda visir. Utformingen av hjälmen kan dessutom vara av betydelse beroende på hur du använder din skoter och på vilket sätt du är ute och kör. En öppen hjälm kan vara bättre om man drar leder i låg hastighet och vill ha bra överblick och en integralhjälm med öppningsbar front kanske är skönare då man kör längre turer, likväl som en crosshjälm är skönare då man sveper fram i lössnön. Floran är stor och dessutom finns hjälmarna i alla olika typer av vikter. Materialet, främst i ytterskalet, återspeglar oftast hur tung en hjälm är.
[3] DEBATT Rör inte min skoter
Under ett intervall på några års tid har det gjorts olika enkätundersökningar som är relaterade till snöskoter. Kvaliten på dem har varit på olika nivåer, där de flesta varit direkt partiska både när det gäller svarsalternativ, samt hur och vem man använt som underlag. Det mest flaggranta är att man i många fall inte använt opartiska institut som gjort undersökningarna, ej heller har man begränsat eller sett till att urvalet på vilka som svarar är relevant för undersökningen, utan tillåtit att vem som helst kunnat svara. Att skicka ut enkäter för att samla in svar har blivit lite av en nationalsport hos de som vill skapa opinion mot snöskotrar. I många fall är enkäterna inte riktade direkt till snöskoteråkare, utan allmänt ställda så vem som helst kan svara eller ibland är de ställda till egna medlemmar med frågor där det redan finns en inpiskad stämning om att ett visst svar är det som kommer gälla i enkäten. Eller så ställer man frågan så vagt och brett att de svar man får in egentligen bara blir, jaha… Det finns dock en undersökning som står ut bland alla andra och det är den som Svedea har gjort där man skickat ut en enkät till sina snöskoterägande kunder. Inga andra kan svara på denna enkät, varför svaren kommer från skoteråkare och är gjort av ett oberoende företag. Svedea fick runt 6000 svar, vilket är lika många svar som LRF fick i den enkät som de gjort till sina 62000 medlemmar och där dom visar på att 25% någon gång har haft en snöskoter som kört där markägaren inte vill. Svarsfrekvensen hos LRF är 10% och då funderar man om 90% inte har några problem? Så enkelt är det givetvis inte, men osäkerheten kommer givetvis upp kring vad som egentligen är fakta. Tyvärr så ingår det inte någon tidsavgränsning i frågan, vilket då innebär att man givetvis antar att svaret gäller om man någon gång under sin livstid upplevt problem med snöskoter på sin mark, således väldigt brett och ospecifikt. Det framgår inte heller om körning gjordes på redan enligt lagen förbjuden mark eller ej, vilket gör frågan och svaren ytterst osäkra att tolka anser jag. Har ett regelbrott gjorts enligt nuvarande lagstiftning så borde det vara i en separat fråga. Sedan hade man, enligt vad vi fått reda på, undanhållit en större andel svar där vem som gjort skadorna undantagits av de som idag lagligt får arbeta i skogen och driva sin skötsel på annans mark och som då är undantagen av lagen. Med andra ord har man svartmålat den generelle skoteråkaren med skador på mark som andra arbetskategorier gjort som tagits bort i slutredovisningen. Således blir statistiken i sin helhet haltande och på detta vis felaktig. Så det skulle vara bra om en regelrätt inventering hade gjorts för att opartiskt se över skadefrekvens och körning i närtid där man som markägare inte anser att det är ok. Efter dessa uttalanden så ansåg jag att en siffra om 25% som kört på olämpliga markområden låter som ett mycket högt tal och något som jag själv inte upplever då jag är ute och kör snöskoter. Efter att jag under våren kört cirka 250 mil vägar och över 60 mil längs leder från fjäll till kust och jämfört med enkätsvaren, så kommer jag inte alls fram till samma siffror utan snarare maximalt 1/10 av det som motsvarar LRFs enkätsvar. Så någonstans har det blivit fel i förbifarten i denna enkät. Man hade hoppats att den gjorts mer noggrant, både vad gäller tidsavgränsning och att man inte valde att ta bort kategorin yrkesutövare då man redovisade sina svar. Kanske bäst hade varit att ett professionellt företag fått göra enkäten och att man inte manipulerar data genom att ta bort viss information. Pär Lidgren
[4] BRPs nya skoterväxellåda
Under många år har snöskotrarnas växellådor, framförallt i de så kallade bruks/arbetsmaskinerna, haft två utväxlingar. En högre utväxling (2:an) för transporter och touringåkning och en lågväxel (1:an) för arbetsinriktad körning där dragkraft och lågfartsegenskaper varit prio. Konstruktionerna hos de olika fabrikaten har under årens lopp varierat kraftigt liksom funktion och driftsäkerhet. Hos en av tillverkarna har man kallat sin växellåda för Syncro och tillåtit uppväxling även med skotern i rörelse. Vanligtvis skall annars växlingen ske med stillastående transmission. Någon synkronisering i ordets bemärkelse har dock inte funnits. Syncrolådan har varit av en s.k. ”Dog clutch” design, vilket betyder kuggdrev med klackar som griper in i varandra vid växling. Denna växellådstyp, som är kedjelös, har funnits i många år och i många olika varianter i både Lynx och Ski-doos bruks/arbetsmaskiner. Syncrolådan har varit mycket driftsäker och med bra livslängd om oljan bytts regelbundet, och att man helst hållit oljenivån lite högre än nivåpluggens position så att oljan fördelats även upp till de övre dreven och kullagren. De nackdelar som funnits är den tämligen tröga växlings-funktionen och det glapp som finns mellan kuggdrevens ingreppsklackar som ger ett obehagligt ryck och en otrevlig smäll när den går från frigång till belastning. Detta glapp har funnits för att växling skall kunna ske under gång utan verklig synkronisering. En annan nackdel har varit att de många kuggdreven i denna kedjelösa transmission har genererat kuggljud som inte varit helt behagligt att lyssna på från förarplats. Att byta utväxling och/eller att reparera växellådan har inte heller varit någon lätt eller billig åtgärd. När BRP inför årsmodell 2020 utvecklade ett nytt chassi till sina bruksmaskiner så bestämde man sig även för att konstruera en ny växellåda där de nämnda nackdelarna var historia.
[5] Ulf S bilar satsar i legendariska lokaler
Förra säsongen begåvades Arvidsjaur med en ny skoterhandlare. Ulf S Bilar fattade då stafettpinnen och började sälja Ski-doo och Lynx snöskotrar, samt Can Am ATV. Första säsongen gav mersmak men allt eftersom började trångboddheten i dåvarande lokaler att göra sig påmind. Då dök plötsligt möjligheten upp att förvärva lokalerna där tidigare Polaris Experience Center i Arvidsjaur huserat. I skoterkretsar i Arvidsjaur en närmast världsberömd och smått legendarisk byggnad. Under många år var detta hus synonymt med Hedmans Motor. Att räkna de skoteraffärer som genomförts innanför dessa väggar torde vara en närmast omöjlig uppgift. Likaså att försöka återberätta alla de historier som berättats vid kaffeborden där inne. Förmodligen kommer vissa av de historierna att fortsätta berättas i generationer och likt många av antikens sagor leva för evigt. Åtminstone bland skoterfolk i Arvidsjaur.
[6] I år blir det nytt säljrekord?
Hur mycket snöskotrar som kommer att säljas under den här säsongen kan vi bara gissa utifrån vad som sålts hitintills. Men allt tyder på att den här säsongen blir den största någonsin. Under de månader som nu passerat är det nya månadsrekord som staplas på varandra. Jämför man de fyra första månadernas försäljning med fjolårets har det sålts 169 fler nu. Totalt är det 729 maskiner som det blivit nya glada skoterägare till under de fyra första månaderna.
[7] Fresh Set of Tracks
Efter 3 år av äventyr och produktion har äntligen denna omtalade film haft premiär. Genom filmen får vi följa 3 förare, Simon Sellberg, Duncan Lee och Cody McNolty, alla från tre olika länder men med samma sug för att utforska. Dessa ljusa karaktärer har som mål att utföra ett äventyr som sträcker sig genom 3 skotersäsongen med 3 olika destinationer, Ryssland, Canada och Sverige. En enorm resa som har dokumenterats från start till slut för att ge oss en skoterfilm utan dess like. Genom hela filmen möts vi av ett utmärkt filmfotografi, där blandningen av snygg och extrem körning blandas med mer berättande partier. Allt fångas på ett snyggt och stilrent sätt så att alla scener känns som att de hör ihop och får berättelsen att röra sig framåt utan avbrott. Förutom de utomordentliga filmklippen så medföljer det ett soundtrack som förstärker allt som visas på bilden. Med fokus på att utforska så gör filmen en enormt taggad att själv fara ut och hitta nya ställen att köra på.
[ TESTER ]
[8] Fem aktuella långbandare ställs mot varandra:
Arctic Cat M8000 Hardcore Alpha One 154 Lynx Boondocker RE 3900 850 E-TEC Polaris 850 RMK Khaos Ski-Doo Summit X 154 850 E-TEC Expert package Yamaha Sidewinder M-TX LE 153 Detta är kanske årets kamp. De mest eftertraktade maskinerna ställs mot varanda i det mest populära segmentet. Utvecklingen har kommit långt sedan de första bergsklättrarna såg sitt ljus och nu har de vidareutvecklats till att bli smidigare och mer hanterbara än någonsin. Alpha One med sin monorail och uppdaterade motor ställs mot nya Boondocker RE med kortare bandtunnel och smalare spårvidd och Ski-Doos grymt utrustade Summit med expert paketet. Räcker dessa till mot Yamahas turbomatade Sidewinder M-TX eller den hypade Polaris Khaos? Häng med!
[9] FIRST RIDE Arctic Cat ZR 9000 Thundercat iACT 137
När Textron valde ut modeller för 2020 ville man inte släppa sin värsting till Lake Racer. ZR 9000 Thundercat-modellen är nu den enda fyrtaktaren i modellprogrammet, om man bortser från ”småttingarna” ZR120 och ZR200. I Sverige säljs inte systermodellen Yamaha Sidewinder SRX vilket lämnar Lake Racer-nischen vidöppen för Thundercat att regera i. Det är en dyr modell och ZR 9000 Thundercat iACT 137 är inte heller avsedd för vem som helst. Man skall gilla att köra fort, men inte extremt utan på ett komfortabelt sätt. Det är just därför som man hittar lite bekvämlighetsfinesser som värme i sittdynan och iACT-fjädringssystem. Det handlar om ett elektroniskt stötdämparpaket där man kan justera främre stötdämparnas och den bakre boggistötdämparens kompression under färd bara genom en knapptryckning. Det finns tre olika lägen, Mjuk-Medium-Hård, men också en nyhet för året. Nu finns ytterligare två inställningar till med minne. Här kan man lagra två olika inställningar med egen balans mellan fram- och boggifjädring. Den kopplade boggifjädringen mår bra av de här inställningsmöjligheterna och håller ner skidlyften vid acceleration. Inställningen visas på displayen framför föraren. Här har man även löpt linan ut och sett till att stötdämparna ställs in optimalt när man lägger i backväxeln också.
[10] Yamaha Sidewinder B-TX 153 LE FIRST RIDE
Att Yamaha B-TX 153 LE är en färgglad snöskoter undgår ingen. Personligen är det inte riktigt min smak färgmässigt, men körmässigt är den helt enkelt underbar. Innan jag går in på köregenskaperna tänkte jag hålla mig till färgerna, på denna och Yamahas snöskotrar generellt, ett tag till. Till i år har de en tanke bakom färgerna. Rött är ledmaskiner och blått är mountain. Denna är blå/röd och det skall indikera att den är ”crossover”, vilket jag inte riktigt håller med om. B-TX är ju backcountrymaskinen med stort B-TX. Den lite bredare spårvidden på 1016 mm eller 1041 mm kanske till en viss del gör den lite trevligare på leden, men den är främst bredare för bättre stabilitet bredvid leden. Kamhöjden är moderata 57 mm vilket till viss del också kan indikera på den röd/blåa färgsättningen dvs. lite mittemellan
[11] LÅNGTEST Arctic Cat Riot X 8000 QS3 ES 146
Hos Arctic Cat känns årets stora nyhet, RIOT, som den modell som kommer bli riktigt intressant. Under senaste åren har långa maskiner varit populära att köpa, men många insåg så småningom sitt felköp då det visade sig att pulkdragning och ledkörning blev mer frekvent än lössnöåkning. I kölvattnet av detta har fler och fler gått tillbaka från de extrema lössnömaskinerna och idag har en ny renässans av längden 146 tum tagit fart. Just Arctic Cat RIOT X 8000 QS3 ES 146 ligger perfekt i detta segment som en fräsch nyhet för året. RIOT modellen finns i två olika versioner där den ena är mer inriktad mot led och den andra mer mot lössnö. Valet för oss föll denna gång på X som har en tydligare karaktär mot att köras utanför leden
[12] Polaris 850 SKS 155 FIRST RIDE
Polaris SKS, Snow King Special. Ett närmast legendariskt skoternamn som förpliktigar. De första modellerna av SKS såg dagens ljus för mer än trettio år sedan. Då bröt man ny mark genom att tänka utanför lådan och kombinera sportiga egenskaper med bättre framkomlighet utanför spåren. Konceptet vann snart många skoteråkares hjärtan, speciellt här i kalla norden blev modellerna populära. Nu, mer än tre decennier senare håller man fortfarande ställningarna, men även SKS har mognat och får numer anses som vuxen.
[13] Ski-Doo Summit X 154 850 E-TEC FIRST RIDE
Kikar man i alla dokument vi får så säger de att denna modell är ny. Visst kan vissa delar vara nya på den, men större delen av maskinen är samma som tidigare. Det finns dock en del väsentliga nyheter som är mer än dekaltrim, även om just dekalerna går att byta ut om man skulle skrapa bort dem mot någon gran eller buske. Om man skall börja någonstans runt morgonkaffet så är en flyktig översyn av denna modell att den har fått en färgsättning som sticker ut. Går vi sen vidare till mer av körupplevelsen så finns det både plus och minus. Körning ute på leden är inte den bästa placeringen för denna Summit X då komfort och manövrering är begränsande. Den är slagig då man kör på sämre leder och rätt spårkänslig. Sätet är lite hårdare men känns bekvämt att sitta på efter leden, samt att det är avsmalnande framtill vilket gör att stående körställning blir enkel och bekväm.
[14] FIRST RIDE Lynx Xterrain RE 3900 850 E-TEC
Lynx stora satsning på ”lagomsegmentet” är ju Xterrain. Detta är Lynx inriktning på de som vill ha en snöskoter som går lika bra på led som bredvid. Detta är enlig mig och min erfarenhet en svårare sak att lyckas med än man kan tro. I många fall blir dessa snöskotrar bara halvdåliga på allt istället. Men hur är det här då? Faktiskt ganska bra. På leden är den helt ok måste jag säga, men bredvid har den lite mer att lära. Den burkar lätt, men den är lite väl snabb under burken och vill dyka ner. Det är en lite brantare inlärningskurva att få kläm på den. Sedan gör detta beteende att den känns lite nervös i djupsnön och man spänner sig aningens mer än man borde. Som tur är håller man sig ju bara hälften av tiden bredvid leden så det kunde vara värre. Spårvidden är justerbar i tre lägen 975 mm, 996 mm och 1017 mm. Relativt smalt för att vara en snöskoter som skall vara bra både på led och bredvid led.
[15] LÅNGTEST Polaris 850 RMK Khaos 155
Årets långtestmaskiner har blivit utvalda och vi har börjat få dem levererade till oss i väntan på första riktiga snön. Först ut att levereras var Polaris 850 RMK Khaos med 3” matta och därigenom kedjedrift. Går man ned på lägre kammar kan man få modellen med bältdrift. Som en av Polaris största nyheter i år så kändes detta val av långtestmaskin naturligt. En intressant modell som har den nya Patriot motorn som ifjol hade lite initiala problem vilka man snabbt och effektivt åtgärdade från Polaris sida för att kunden inte skulle bli sittandes med en obrukbar maskin. Tänk om alla märken tänkte likadant! Redan ifjol såg man till att uppdatera tillverkningen av motorerna tillsammans med ett flertal detaljer för att ta tillförlitligheten till nästa nivå och även öka prestandan något. Även parametrar i själva mjukvaran har förbättrats för att se till att hålla säkerhet och kontrollfunktioner inom optimerade gränser, när man under säsongen kunde utvärdera motorns funktioner i fält tillsammans med användarna.
[16] LÅNGTEST Yamaha Sidewinder X-TX LE 146
Yamaha har senaste åren gått på långa modeller och där de kortare crossovermodellerna haft en längd av 141 tum. Numera har man gått upp ett par tum för at möta konkurrenterna i samma klass, nämligen 146 tum. Yamaha har under många år haft kraftfulla motorer som på ren motorstyrka poppar upp maskinen ur snön. För ett par år sedan hade vi en Sidewinder X-TX 141 på långtest och den var bra på många sätt, men då den poppade upp så reste den fronten lite väl mycket i olika situationer. Det som gör denna modell så pass intressant att köras som långtest, är just att längden ger modellen karaktär att både resa sig och köras på bakrullen men samtidigt poppa upp fronten lagom för att kontrollera den vid sidehillning eller kliva runt i en sväng i branten. Motorn är inget man behöver framhäva då man redan från början vet att den har musklerna som behövs. Här är det kombinationen av drivbandet och motor som fixar greppet mot underlaget. Boggin är deras nya VERSATTAK som är okopplad och tillsammans med ett drivband från Camso ger ett avvägt grepp mot motorns prestanda. Runtom sitter det Fox QS3 dämpare som ser till att du enkelt skall få rätt komfort i tre olika steg. Lite lyx får man genom det eluppvärmda sätet.
[17] LÅNGTEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC SHOT
För ett par år sedan hade vi en Freeride 154 som långtestmaskin. Nu skall det bli intressant att återvända och se hur utvecklingen på denna modell framskridit. Just denna modell klassar BRP som ny i deras utbud, så vi får väl se om det är mer än bara dekalkittet som är nytt? Ifjol kom uppgraderingen av chassit, så redan där har vi några skillnader mot förra långtestmaskinen vi körde. Motorn är nog annars det mest uppenbara då det kommer till nyhet. Numera hittar man även helt nya fotsteg som både har bättre grepp, samt skall samla på sig mindre snö i fotholkarna. Genom att modellen ligger i ett segment som skall hantera både ledkörning och körning i lössnö så har man monterat samma KYB Pro dämpare som man har på MXZ 600 modellen. Det kommer finnas en hel del justeringar man kan göra för att få denna maskin att leverera både efter leden, men ändå göra bra ifrån sig i lössnön.
[18] TEST SKODA KAMIQ
Det här är tredje modellen av SUV:ar som Skoda har att erbjuda. Det är den minsta och snabbt fick den smeknamnet ”Lillsuven” hos oss. Det har en motor på 115 hk som ger ett bra drag. I vissa delar av registret upplevdes den som aningen seg, men då gäller det att använda den 6-växlade lådan flitigare. En suverän växellåda men korta spakrörelser som är hur smidig som helst. Det är så tätt mellan växellägena så ibland får man ta en funderar vilken växel man har lagt in. Då kan man hålla ögonen på instrumentpanelen som talar om vilken växel som är i och ger rekommendationer vilken växel man bör gå upp eller ner till.
[ RACING ]
[19] Skellefteå står värd för SM-final i skotercross 2020
I mars 2020 står Skellefteå värd för SM-final och finalen i Sverige Cup i skotercross. Den arrangerande föreningen är Skellefteå Motorsällskap. Finalerna äger rum 21 mars på Vitberget med uppskattningsvis 100 startande. - Vi är peppade och ser fram emot att visa upp Skellefteå och Vitberget som arena. Efter SM-veckan fick vi fin respons på vår delaktighet och det gav mersmak. Vi vill arrangera fler tävlingar av det här slaget, säger Johan Hisved på Skellefteå Motorsällskap.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se